Když vás Mexiko nasere

Jako každá země, Mexiko není vždy jen querido a lindo (milované a krásné), ale občas dochází k situacím, které vás přímo vytočí, a řekněme to na rovinu: prostě naserou.

Od takové nejčerstvější situace uplynulo už hezkých pár týdnů, přesto se pořád při vzpomínce na ní rozžhavím. Zážitky z výletu ale nasranost spolehlivě překonají – o těch příště.

Na vánoční výlet po mayských památkách jsem si zarezervovala auto přes německé stránky billigermietwagen.de. Nebylo to poprvé, na stránce mám ráda, že přehledně vidíte, co je v ceně zahrnuto, a vyhnete se tak překvapením typu, že je potřeba doplatit pojištění v hodnotě vyšší než samotné půjčovné.

Náš let do Méridy měl zpoždění, proto jsem se rozhodla do půjčovny zavolat, že na místo dorazíme později. Volala jsem na číslo uvedené na voucheru s rezervací, nicméně na lince odpovídal jen automat, ať trpělivě vydržím. Po páté písničce jsem to vzdala a usoudila, že rezervace obsahuje číslo letu, takže půjčovna přeci bude o zpoždění vědět.

Stránky firmy se zaměstnancům neznámým číslem v hlavičce jako jediným kontaktem. Tady opravdu doporučuji nepůjčovat...

Stránky firmy se zaměstnancům neznámým číslem v hlavičce jako jediným kontaktem. Tady opravdu doporučuji nepůjčovat…

Zrada na letišti

Po příletu do Méridy jsme na parkovišti hledaly zaměstnance America Car Rental, který by nás odvezl do půjčovny. Když jsme ho nahnaly, použil poprvé frázi, kterou jsem ten večer slyšela ještě několikrát: „V tomto období svátků dáváme zákazníkům hodinovou toleranci.“

Pokud něčeho chcete v Mexiku dosáhnout, doporučuji být v klidu, respektovat, že všechny služby nefungují jak v Evropě a nesnažit se situaci řešit tak direktivně jako u nás. To je teorie.

Nicméně v tuhle chvíli jsem zavětřila, že je něco špatně a celá jsem se rozklepala. Naplánovaný roadtrip se rozplýval před očima a evropsky jsem chtěla okamžitě službu, kterou jsem si přece zaplatila.

Moc tedy nepomáhalo, když se mě mexická kamarádka snažila uklidnit: „tranquila“.

Zaměstnanec nás do kanceláře odmítl odvézt. Řekla jsem mu, že chci mluvit s jeho nadřízeným. Ten odvětil, že to jsou instrukce, které dává právě on. Naštvaně jsem odvětila, že si tam teda dojdeme.

V kanceláři jsme si vyslechly stejnou větu o hodinové toleranci pro vyzvednutí vozidla. Vysvětlila jsem, že jsem do firmy volala. Pracovník ale odvětil, že telefonní číslo uvedené na voucheru nezná a že jsem měla zavolat přímo do kanceláře v Méridě.

Nebylo to bez problému, ale dovezlo nás...

Nebylo to bez problému, ale dovezlo nás…

Zpětně vidím, že v tuhle chvíli jsem už byla v situaci, kdy žádné argumenty nemají smysl. Nicméně kafkovské dohadování, když vám zaměstnanec tvrdí, že nezná telefonní číslo vyvedené v záhlaví webové stránky firmy a skutečnost, že číslo lokální kanceláře na webu není uvedené vůbec, je k uzoufání.

Na argument, že v rezervaci je povinně uvedené číslo letu právě pro takové případy jsem se dozvěděla jen, že zaměstnanci nevstupují dovnitř letiště a tyto informace nemají.

23. prosince večer se také obtížně dovolává jiných autorit, když jediná autorita před vámi je právě zaměstnanec pobočky, který má motivaci auta střelit za co nejvyšší cenu, k čemuž mu vánoční poptávka jen nahrává.

Asi málokterá půjčovna funguje bez stížností zákazníků, kteří jsou překvapeni, že finální faktura či požadovaná záloha je vyšší, než z předchozích informací předpokládali. Nicméně v pobočce America Car Rental bylo z mého pohledu víc konfliktů než jinde a to jak ze strany cizinců i Mexičanů.

Za těch několik hodin čekání a dohadovaní jsem moc odbavených rezervací neviděla a většina zákazníků odcházela bez zapůjčení auta. Rozdíl byl v tom, že na rozdíl od nás neměli rezervaci zaplacenou dopředu. Přesto nám pracovníci tvrdili, že auta naší kategorie nejsou k dispozici a příplatek za upgrade na „luxusní“ vůz Nissan Versa činí 400 dolarů.

Střet s jaguárem jsme naštěstí řešit nemusely...

Střet s jaguárem jsme naštěstí řešit nemusely…

Prý pokud se uvolní auto naší kategorie, můžeme si ho půjčit. Kolem půlnoci jsme čekání vzdaly a ráno se vydaly bojovat znova.

To už jsem pochopila, že i kdyby se vůz uvolnil, zaměstnanci mají motivaci půjčit ho někomu, kdo jim zaplatí tučnou vánoční cenu.

Kola to má, vyrážíme!

Ve vidině rychlého startu cesty, jsme se rozhodly pro lokální půjčovnu. No řekněme, že příště bych tento krok možná promyslela rozvážněji a i trochu víc pozornosti věnovala tomu, co si půjčujeme.

Víc pozornosti bych asi také věnovala prohlášením typu: „hotovost je pro nás lepší.“ Byla to zajímavá zkušenost. Předání probíhalo doslova z ručky do ručky na nedlážděném parkovišti. Slečna si na mobil vyfotila můj řidičák, záznám škrábaců probíhal stylem „pošleme ti fotky na Whatsapp.“ Jejich část, jak se pak později ukázalo, byla jiného auta (!).

Auto mělo najeto ke 300 000 km, jedny dveře byly zřejmě vypáčené a zavíraly se jen pojistkou zevnitř, pravé světlo svítilo na heslo a odpružení na nezpevněných cestách a retardérech o sobě dávalo vědět víc než zdrávo.

No, omlouvá nás, že jsme ženské a už jsme se viděly na pyramidách. Nicméně, auto nás úspěšně dovezlo po celé trase včetně nabraných stopařů (bulharsko-britské rodiny a českého páru).

Calakmul: výhled na zelené moře

Calakmul: výhled na zelené moře

Na stížnost z America Car Rental samozřejmě nikdo neodpověděl, Billigermietwagen, resp. Cardelmar si také umyly ruce, že jsme měly být na místě včas, a skutečnost, že číslo, které uvádí jako kontakt pro takové situace nefunguje (zkoušela jsem ho xkrát v různé denní doby), nikoho nezajímá.

Takové situace opravdu naserou. Asi vás v tu chvíli neukonejší, že zažíváte autentické Mexiko, protože pro většinu Mexičanů prostě spravedlnost nefunguje, a to i v mnohem závažnějších kauzách než propadlá rezervace auta.

Můžete být nasraní jak chcete, ale nezbyde vám než zaplatit

Jen pár dnů přede mnou se stala podobná situace známému ze Španělska, který letěl z Hermosilla do Mexico City. Odbavení zavírá podle pravidel aerolinky Interjet 45 minut před odletem. V této lhůtě se sice známý přepážce dostavil, nicméně už byla zavřená. Hermosillo je malé letiště a když fronta u odbavení opadne, personál se prostě přesune ke gatu. Nijak přitom neřeší, že by třeba u odbavení měl vytrvat.

Mayapán je takovým Chichen Itzá pro líné, šetřivé a ty, kteří se vyhýbají davům. Najdete tu v podstatě to samé, jen v menším, bez davů a asi desetkrát levněji

Mayapán je takovým Chichen Itzá pro líné, šetřivé a ty, kteří se vyhýbají davům. Najdete tu v podstatě to samé, jen v menším, bez tlačenice a asi desetkrát levněji

Vzhledem k tomu, že u přepážky nikdo nebyl, nebylo možné si stěžovat a známého to stálo 8 000 pesos za letenku s Aeroméxico, aby stihl let do Madridu, tedy stejně jako nás půjčení dalšího auta.

Spravedlnost si sice v Mexiku nevybojujete, ale poučení pro mě je, že si příště vyberu mezinárodní půjčovnu (v minulosti jsme například kvůli zdravotním komplikacím nemohli vyzvednout včas rezervaci u Europcar a nebyl s tím problém). Pokud bych z nějakého důvodu volila lokální, obhlédla bych lépe, co že si to vlastně půjčuji. A vážně přemýšlím o pojištění právní ochrany.

Jitka Šnobrová
Mou vášní je už 10 let Mexiko. Prozradím vám, jak si ho užít na maximum. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře